Skräck & ilska!

Om det fanns ett endaste uns av respekt kvar för PM hos mig så är den härmed död, död, DÖD! Gubbjäveln är den mest korkade, osympatiska, egenkära, okunniga & självupptagna idiot till människa jag någonsin mött inom hästvärlden. Idag slog han alla rekord och värre lär det bli imorgon när följderna av dagens skräckupplevelser i stallet visar sig.

Men men... vi tar det från början. Morgonen börjas med snålblåst & skitväder & man är oerhört motiverad att träna stissiga unghästar i blåsväder. De blir inte precis mindre stissiga. Dessutom kan vi inte gå in i sadelkammaren & värma oss för fläkten där inne har inte fungerat den senaste månaden. När Sara ringer för att påpeka detta så blir det sura miner för "Jag har minsann inte känt till det där problemet & jag är ingen tankeläsare". Eeeeeh... nehej, sen att han själv stod & konstaterade att det var en säkring som gått precis när den la av hade han visst glömt. Han börjar bestämt bli lite senil ändå puckot.
Men han kom i alla fall till stallet & fixade en ny säkring så vi fick värme i sadelkammaren. Innan han åkte igen så passade han på att dra en lång harang om hur fruktansvärt jobbigt det var att vara egen företagare & att han hade så fruuuuktansvärt mycket att göra & han haaaade verkligen inte tid att vara i stallet. Nä, men du är 75 år gubbidiot, gå i pension & sälj hästarna till folk som bryr sig om dem & inte tror att de är nån slags jävla handelsvara som inte behöver tas om hand för fem öre & som man kan spara in på hur mycket som helst.

Efter ridtur i blåsvädret & ströende i valackstallet så upptäckte jag Ebbe liggande raklång i hagen när jag skulle ta in valackerna & Julia. Ebbe är den som normalt står vid grinden & trampar för att vara först in till maten så det var rätt upprenbart att något var fel. han reste sig dock & gick in i stallet, men ville inte äta och la sig ner i halmen. Vi tog ut honom ur lösboxen och kände igenom honom och letade fel men hittade inget. Dock var det ganska tyst i magen på honom och han andades lite konstigt. Till slut bestämde vi oss för att ta ut Julia ur ensamboxen, släppa in henne till de fem valackerna (som hon går ihop med ute dagligen) och låta Ebbe ta hennes box så att vi lättare hade koll på honom och för att ingen skulle skada honom om han blev sämre.

Med Ebbe placerad ensam och Julia insläppt i en lite stökig box där vi dock räknade med att det skulle lugna ner sig efter en stund så gick vi in i andra stallet för att fixa med stona medan vi avvaktade hur Ebbe skulle bete sig och väntade på att PM skulle komma med en termometer eftersom den som fanns i stallet var från 40-talet eller så (Man köper bara en termometer per generation bland hästfolk enligt PM och han tyckte det var oerhört jobbigt att behöva åka & fixa en termometer för han hade ju trott att han skulle få vara i fred idag). Efter en stund hör vi ett konstigt ljud från valackstallet. Juzzan (Saras kompis) öppnar dörren till foderkammaren & tittar över väggen & säger att det är en häst som ligger ner & det ser inte bra ut. jag sträcker mig över & får se Julia liggande i det närmaste orörlig med valacken Patrik mer eller mindre hoppande ovanpå.

Med hjärtat i halsgropen rusar jag in i stallet och får se Julia sitta fast med ena bakhoven mellan boxdörr & boxkant & med Patrik bitandes & sparkandes på henne. När jag skrämmer bort Patrik så reser Julia sig & försöker springa undan, men hoven sitter stenhårt fast och hon sliter som vansinnig i panik för att komma loss. Sara kommer rusande & skriker "KNIIIIIV" så att min sinnesnärvaro återvänder & jag får fatt i balkniven & skär upp halsremmen som håller dörren på plats. Julia är fri & mirakulöst blöder hon bara väldigt lite och ingenting verkar vara avslitet... Dock går Patrik direkt till attack igen. Just här kommer PM till stallet med termometern (som han betalat 131 kr för & känner sig helt ruinerad).

Vi får ut Julia ur boxen och alla vi tre tjejer är hyfsat skärrade efter den här eftermiddagen & den nyliga skräckupplevelsen där vi såg all världens hemska syner för vårt inre innan vi fick loss Julia. Så kommentaren "Ni verkar ju rent uppstressade töser, andas lugnt" får oss nära nog att fara i taket & börja både skrika & gråta på kuppen. Medan vi oroar oss för hur vi ska kunna undersöka Julia som är omöjlig att lugna i vanliga fall och för vart vi ska ställa Ebbe nu när Julia ju måste ha sin box igen så står gubbfan & drar skämt & skrattar åt gamla anekdoter & bryr sig inte ett jota om hur det är med hästarna. När han kommer med det intelligenta förslaget att vi ska släppa den jättelille unghingsten Albin bland valackerna så Ebbe kan få hans spilta så håller jag på att få krupp. Då kunde vi lika gärna skjuta honom direkt. Herregud, denna människa påstår sig ha hållit på med hästar sedan han var 12.

Jag skulle kunna fortsätta skriva i evighet men den som inte träffat PM eller varit i hans stall kan inte ens i sin vildaste fantasi föreställa sig hur illa det verkligen är.

Imorgon lär det troligen bli en tur till veterinären med minst en häst (vore Julia min häst eller om jag hade mer att säga till om så vore hon redan där)... & nån hovslagare blir det inte. PM påstår att han den här gången har fått blindtarmsinflammation. Men perosnligen är jag övertygad om att det inte är hovslagare utan PM´s hjärna som är SJUK!

Helt ärligt så vet jag inte hur länge till jag kan låta bli att få en fullständig snedtändning på det där stället...

Kommentarer
Postat av: Sussi

Än en gång så inser jag hur bra jag har det i stallet där jag hyr in min häst. Jisses den gubben kan ju inte ha alla tomtar på loftet hemma...eller nåt i den stilen.

2009-02-04 @ 06:49:52
URL: http://vaxelhaxan.blogg.se/
Postat av: Anne-Marie/Lillan

Men himmel vilken fruktansvärd dag!

Stackars Bans, hur sjutton klarar du av att jobba där utan att låsa in ägaren och utföra tortyr på skiten innan du ger honom en avlivningsspruta?

Helt sanslöst!



Massa kramar till dig! ♥

2009-02-04 @ 11:45:50
URL: http://www.freewebs.com/lilltrollet/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0