Mulle - Min nya familjemedlem!

Ja, för dem som då inte redan räknat ut det så ska jag här presentera min nya familjemedlem.

Mulle!
Ardennervalack på 4 år, 158 cm i mankhöjd, flaxfux  (rödbrun med ljusare man och svans) med strimbläs och snopp (ja, det finns alltså ett ansiktstecken på hästar som heter snopp då... den  han har mellan bakbenen är inte vit).


Mulle betar på Backåkra

Efter att ha haft hand om honom sedan i november så ropade jag i lördags in Mulle på Per Mårtenssons auktion i Borrby... lite halvt oplanerat sådär.


Vinter - 08

Mulle har varit med om en skentur med en annan ardenner som pressade honom mot ett elstaket i tvåhundra meter. Detta har gjort att han är EXTREMT rädd om sina sidor och man får gå mycket försiktigt fram med honom i all utbildning.
Hittills har jag suttit på honom tre gånger och Sara två... och huvudproblemen är först och främst att han inte litar på nån annan än mig och vill ha mig vid ansiktet vad han än ska göra tillsammans med människor och för det andra att han backar som en tok när något rör vid honom på sidorna eller skrämmer honom på annat sätt.


löslongering april -09

Bortsett från problemet med sidorna och tendensen att stressa upp sig för småsaker så är Mulle världens snällaste och tillgivnaste häst. Han älskar att bli borstad och kliad och gnäggar alltid när man kommer in i stallet eller fram till hagen.


I hagen på Borrby 48

Min drömmål med Mulle är att börja med att träna honom från marken för att bygga upp tillit och lugn och befästa kommandon, och att därefter sitta upp och börja rida akademiskt för instruktör och så småningom genomföra väpnarprovet.


löslongering april -09


I träningsridhuset april -09


På Backåkra 4 maj -09

Wish us luck :)



Kommentarer
Postat av: Fia

Du har fått precis lika mycket häst för pengarna som ditt hjärta rymmer kärlek :)

2009-05-07 @ 11:13:51
Postat av: Sussi

Grattis!! Jag tror på dig och du kommer att med en stor portion tålamod och massor av kärlek att få Mulle att komma över sina rädslor. När det gäller arbetsbiten som du skrev om på min blogg så är det bara att flytta upp :)

2009-05-07 @ 15:49:39
URL: http://vaxelhaxan.blogg.se/
Postat av: des

Han är så fin!

2009-05-08 @ 02:21:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0